Tuotokset ja materiaalit
Tältä sivulta löydät hankkeessa tuotettuja tutkimusartikkeleita, kirjoittamiamme yleistajuisia tekstejä, tietokoosteita sekä esimerkiksi podcast-jaksoja ja webinaaritallenteita.
Tutkimusjulkaisut
Virmasalo, I., Kaarakainen, S.-S., & Kyösti, A. (2024). Nuorten näkemyksiä yksinäisyyden ratkaisuista. Kasvun tuki -aikakauslehti, 4(2).
Beattie, M., Kiuru, N., & Salmela-Aro, K. (2024). Belongingness to groups, adolescent loneliness trajectories, and their consequences. International Journal of Behavioral Development, 0(0).
Meskanen, E., Peltonen, S., Lyyra, N., Sorkkila, M., Kokko, S. & Kiuru, N. (2024). Toisen asteen opiskelijoiden yksinäisyyden kokemukset koronapandemian poikkeusolojen aikana. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI-Bulletin, 34(2), 10-34.
Read, S., Salmela-Aro, K., Kiuru, N., Helenius, J., & Junttila, N. (2024). The cohort trends of social connectedness in secondary school students in Finland between 2017 and 2021. PloS ONE. 19(10).
Abdulhamed, R., Lonka, K. (2024). Acculturation Orientations Among Immigrant-Origin Youth: How is Acculturation Associated with Self-Esteem, Sense of Belonging, and Discrimination? Int. Migration & Integration.
Abdulhamed, R. & Beattie, M. (2024). The link between teacher–student relations and sense of school belonging is not equal for all: The moderating role of immigrant status. Journal of Community and Applied Social Psychology, 34(6).
Lindstedt, J., Ahlqvist-Björkroth, S., Junttila, N. & Korja, R. (2024). Latent profiles of dyadic parent–child interaction and associations with triadic family interaction in early childhood. Family Relations.
Putnam, S. P., Sehic, E., French, B. F., Gartstein, M. A., Lira Luttges, B., & 486 Additional Partners in the Global Temperament Project. (2024). The Global Temperament Project: Parent-reported temperament in infants, toddlers, and children from 59 nations. Developmental Psychology, 60(5), 916–941.
Puolakanaho, A., Kaipainen, K., Keinonen, K., Lappalainen, P., Lappalainen, R. & Kiuru, N. (2024). Factors anticipating adolescents’ dropout from the online ACT during the COVID-19 pandemic. Child & Family Behavior Therapy.
Steenberghs, N., Lavrijsen, J., Kiuru, N., & Verschueren, K. (2024). Peer influences on (dis)engagement in early adolescence: The role of friendship, social status, and academic status. Journal of Youth and Adolescence.
Tunkkari, M., Hirvonen, R., Vasalampi, K. & Kiuru, N. (2024). Bidirectional associations between parental homework involvement, adolescent academic motivation, and school well-being during educational transitions. Journal of Family Psychology.
Salo, A.-E. & Kajamies, A. (2024). Teacher candidates’ preparedness to address diverse situations that can threaten pupils’ well-being. Teaching and Teacher Education, 140.
Kiuru, N., Salmela-Aro, K., Laursen, B., Beattie, M., Vasalampi, K., Tunkkari, M., & Junttila, N. (2024). Profiles of loneliness and ostracism during adolescence: Consequences, antecedents, and protective factors. Child Psychiatry & Human Development.
Mustonen P., Kortesluoma S., M. Scheinin N., Perasto L., Kataja E.-L., Tervahartiala K., J. Tuulari J., Coimbra B., S.Carter A., Rodrigues A. J., Sousa N., Paavonen E. J., Korja R., Karlsson H.,& Karlsson L. (2024). Negative associations between maternal prenatal haircortisol and child socioemotional problems. Psychoneuroendocrinology 162.
Rautanen, M., Harald, K., Tyni, S., Brummer-Korvenkontio, H., Castrén, S., Gonzáles, C., Huumonen, S., Isola, A.-M., Junttila, N., Kainulainen, S., Keinonen, K., Kinos-Jehkonen, M., Koskelo, J., Koskialho, K., Kuussaari, K., Laajasalo, T., Laivonen, P., Lappalainen, R., Leemann, L., . . . Vaara, M. (2023). Vankien terveys ja hyvinvointi 2023 : Wattu IV -vankiväestötutkimus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Raportti / Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 007/2023.
Salomäki, S., Junttila, N., Setänen, S., Rautava, P., Huhtala, M., Leppänen, M., … Korja, R. (2023). Longitudinal associations between parental early psychological distress and children’s emotional and behavioural problems during early childhood and self-reported social functioning in 11-year-old children born very preterm. European Journal of Developmental Psychology, 21(2), 155–170.
Sorkkila, M., Panula, V., Kiuru, N., Pöysä, S., Junttila, N., Lerkkanen, M.-K., & Pakarinen, E. (2023). Vanhempien hiljaisia ääniä: Vanhemmuuden uupumuksen ja työuupumuksen alaryhmät koronapandemian aikana. Kasvun tuki -aikakauslehti, 3(2).
Salomäki, S., Junttila, N., Setänen, S., Rautava, P., Huhtala, M., Leppänen, M., Lehtonen L. & Korja, R. (2023). Longitudinal associations between parental early psychological distress and children’s emotional and behavioural problems during early childhood and self-reported social functioning in 11-year-old children born very preterm. European Journal of Developmental Psychology.
Eskola, E., Kataja, E.-L., Hyönä, J., Nolvi, S., Häikiö, T., Carter, A.-S., Karlsson, H., Karlsson, L. & Korja, R. (2023). Higher attention bias for fear at 8 months of age is associated with better socioemotional competencies during toddlerhood. Infant Behavior and Development, 71.
Tervahartiala K., Nolvi, S., Kataja, E.-L., Seppälä, M., Autere, T.-A., Hakanen, H., Karlsson, H., Carter, A., Karlsson, L. & Korja, R. (2023). Childcare context and socio-emotional development in toddlers – a quantitative report from the FinnBrain Birth Cohort Study, Finland. European Early Childhood Education Research Journal.
Tervahartiala, K., Perasto L., Kortesluoma, S., Korja, R., Karlsson, H., Nolvi, S. & Karlsson, L. (2023). Latent profile analysis of diurnal cortisol patterns at the ages of 2, 3.5, and 5 years: Associations with childcare setting, child individual characteristics, and maternal distress. Psychoneuroendocrinology 156.
Salo, A.-E. (2023). Nähdyksi, kuulluksi ja ymmärretyksi tuleminen rakentaa resilienssiä varhaisnuoruudessa. Kasvun Tuki -Aikakauslehti, 3(1).
Jaruseviciute, V., Silinskas, G., & Kiuru, N. (2023). Socioemotional functioning across the transition to lower secondary school: The role of temperament and relationships with mothers and teachers. Journal of Research on Adolescence, 00, 1–21.
Sarvimäki, M., Alasuutari, M., Harjunen, O., Holvio, A., Izadi, R., Kalland, M., Kuusiholma-Linnamäki, J., Laakso, M.-J., Lerkkanen, M.-K., Muhonen, H., Räsänen, P., Salmela-Aro, K., Saranko, L., Sulkanen, M., & Upadyaya, K. (2023). Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu: Väliraportti. Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2023:19.
Salmela-Aro, K. (2023). Miksi nuorten hyvinvointi ja pahoinvointi näyttäisivät kasvavan samaan aikaan? Teoksessa Miten Suomi voi nyt ja tulevaisuudessa? : näkökulmia hyvin- ja pahoinvoinnin sekä kansantautien kehitykseen (s. 107–118). Helsinki, Tulevaisuusvaliokunta.
Tietokoosteet
Terveyskirjasto Duodecim: Yksinäisyys
Tutkittua tietoa tiiviisti 4/2024: Yksinäisyyden ja ostrakismin riski- ja suojaavia tekijöitä
Yleistajuiset kirjoitukset
Kyösti, A. & Kaarakainen, S.S. (5.12.2024). Kaikilla on keinoja puuttua yksinäisyyteen. Itlan blogi.
Kaarakainen, S.-S. (24.10.2024). Miten ehkäistä sijaishuollossa koettua yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta? – Nuorten ääni sijaishuollon palvelujen kehittämisessä. Itlan blogi.
Kyösti, A. (30.9.2024). Tarvitsemme toisiamme yksinäisyyttä kokevien lasten ja nuorten auttamisessa. Itlan blogi.
Kyösti, A. & Kaarakainen, S.-S. (10.9.2024). Nuoret tarvitsevat keinoja ja aikuisten apua yksinäisyyden vähentämiseksi. Itlan blogi.
Junttila, N. (14.8.2024). Mallin näyttämisessä aikuisten vastuu on valtava. Mannerheimin Lastensuojeluliitto.
Junttila, N. & Alaranta, M. (9.6.2024). Nuorten yksinäisyyden kitkemiseksi on löydettävä ratkaisuja. Helsingin Sanomat.
Junttila, N. (10.2.2024). Yksinäisyyden painajaisesta kohti arjen yhteisöllisyyttä. Turun Sanomat (vain tilaajille).
Kyösti, A. & Kaarakainen, S.-S. (12.12.2023). Huomaako kukaan yksinäistä? Lasten ja nuorten yksinäisyyden tunnistaminen palvelujärjestelmässä. Itlan blogi.
Right to Belong -konsortio. (19.9.2023). Jotta yksikään ei jäisi ulkopuoliseksi.
Salmela-Aro, K. (9.8.2023). Hallitusohjelmasta unohtuivat olennaiset tulevaisuustaidot. Helsingin Sanomat.
Ulos epätoivosta – ja Right to Belong -konsortiot. (22.6.2023). Nuoren hyvien kohtaamisten mahdollisuuksia on monia – tartu tilaisuuksiin.
Karlsson, L. (18.4.2023). Stressi nakertaa aivoja ja kehoa – miten vähentää sen haittoja? MustRead.
Junttila, N. (4.4.2023). Ostrakismi satuttaa ja sairastuttaa. Acatiimi.
Junttila, N. & Heikkinen, P. (3.4.2023). Yksinäisyys ja ulkopuolisuus uhkaavat koko yhteiskunnan hyvinvointia ja turvallisuutta. Turun Sanomat (vain tilaajille).
Salo, A.-E. & Kajamies, A. (31.3.2023). Vuorovaikutus on opettajan perustehtävän ytimessä. Turun Sanomat.
Heikkinen, P., Tuominen, M., Junttila, N. & Huttu, T. (28.3.2023). Yksinäisyys ja ostrakismi uhkaavat koko yhteiskunnan hyvinvointia ja turvallisuutta. Dialogiblogi.
Kiuru, N. & Pakarinen, E. (28.3.2023). Iso osa nuorista kärsi korona-ajasta: hyvinvointi heikkeni, oppiminen vaikeutui ja yksinäisyys lisääntyi. MustRead.
Karlsson, L. & Heikkinen, P. (7.3.2023). Yksinäisyyden eri muodot vaativat erilaisia toimenpiteitä. Turun yliopiston blogi.
Right to Belong -konsortio. (2022). Right to Belong: Yksinäisyyden ja ostrakismin vähentäminen lapsuudessa ja nuoruudessa – Tilannekuvaraportti 2022. Strategisen tutkimuksen neuvosto.
Right to Belong -konsortio. (30.1.2023). Blogi: Right to Belong – ratkaisuja yksinäisyyteen ja ostrakismiin.
Junttila, N. & Laine, S. (19.12.2022). Lasten ja nuorten yksinäisyys nujerretaan rohkeudella. Opetushallituksen blogi.
Podcastit ja webinaaritallenteet
(Tulossa) Tiedosta toimeen -webinaari: Maahanmuuttajataustaisen lasten ja nuorten kokemukset kuulumisesta, syrjinnästä ja yksinäisyydestä. Varsinais-Suomen lastensuojelujärjestöt ry.
Ei jätetä lapsia yksin -podcast. Huono ilmapiiri vie oppimisen ilon. SOS-lapsikylä.
”Lasten ja nuorten kokema yksinäisyys”. Koulurauha-vanhempainilta.
Ei jätetä lapsia yksin -podcast. Lapsen yksinäisyys ei ole luonnonvoima. SOS-lapsikylä.
Education Psychology for Everyone! -podcast: What is loneliness?
Kouluilta-podcast: Diagnoosit ja lisääntynyt tuen tarve, osa 1. SchoolWell-tutkimushanke.
Lapsuuden rakentajat -podcast: Lapsiperheköyhyyden negatiiviset vaikutukset. Itla.
Ettei kukaan jäisi yksin -podcast: Yksinäisyyden ehkäisy koulussa. Mannerheimin Lastensuojeluliitto.
Yhteinen ääni -podcast: Miksi yksinäisyys ja ostrakismi voivat johtaa väkivaltaan? Turun yliopisto.
Yksinäisyys Suomessa -seminaari Eduskunnan Pikkuparlamentissa.
Opetushallituksen podcast: Lapselle yksinäisyys voi olla tuhoisaa.
Meistä kirjoitettua
Lina, 29, on kärsinyt yksinäisyydestä lapsesta asti, mutta valoa on vihdoin näkyvissä – ”En oikeastaan tunne itseäni edes ihmiseksi”. Kotiliesi 4/2024.
Tutkimus tutuksi: Tutkimuksella ulkopuolisuutta vastaan. Kasvun tuki -aikakauslehti 2/2022.
Aiempia julkaisujamme
Laakso, M., Fagerlund, Å., Pesonen, A.-K., Figueiredo, R. A. O., & Eriksson, J. G. (2023). The Impact of the Positive Education Program Flourishing Students on Early Adolescents’ Daily Positive and Negative Emotions Using the Experience Sampling Method. The Journal of Early Adolescence, 43(4), 385–417.