Ota yhteyttä
Hankkeen johto, koordinaatio ja vuorovaikutus

Professori, Turun yliopisto
Lasten ja nuorten yksinäisyys, osallisuus ja ulkopuolisuuden (ostrakismin) kokemukset
niina.junttila@utu.fi
Tutkimuskoordinaattori, Turun yliopisto
Yhteiskunnallinen vuorovaikutus ja tiedeviestintä
petra.e.heikkinen@utu.fi
Työpaketti 3:n johtaja
Professori, Jyväskylän yliopistonoona.h.kiuru@jyu.fi



Yksinäisyystyön päällikkö, HelsinkiMissiomaria.lahteenmaki@helsinkimissio.fi


Oppimisen edellytykset ja haasteet, osallisuutta vahvistava opetus- ja ohjausvuorovaikutus, koulu lasten ja nuorten hyvinvointiympäristönä
tiirau@utu.fi

Lapsen ja vanhemman vuorovaikutussuhde
nina.mellenius@utu.fi
Kouluterveyskyselyyn liittyvät aiheet, osallisuus ja hyvinvointi koulussa
jenni.helenius@thl.fi




Yksinäisyyden ja ostrakismin yksilötason biopsykososiaaliset mekanismit

MD, PhD, Professori, Turun yliopisto ja TYKS, Väestötutkimuskeskus, FinnBrain Birth Cohort Study
Turun yliopisto ja TYKS, Kliininen laitos, Lastentautioppi
Raskaudenaikaisen ja varhaisen elämän stressialtistukset ja niiden vaikutus lapsen sosioemotionaaliseen kehitykseen ja (psyykkiseen) terveyteen.
linnea.karlsson@utu.fi
Professori, Turun yliopisto
Lasten ja nuorten yksinäisyys, osallisuus ja ulkopuolisuuden (ostrakismin) kokemukset
niina.junttila@utu.fi
Lapsen sosioemotionaalinen kehitys ja stressinsäätely
katja.tervahartiala@utu.fi
Tunteiden havaitseminen ja empatia varhaislapsuudessa
mikko.peltola@tuni.fi


Aivokuvantaminen, monitieteinen kehittyvien aivojen kognitiivinen neurotiede ja varhaiset altisteet.
jjtuul@utu.fi


Puheen, kielen ja sosioemotionaalisten taitojen väliset yhteydet kehittyvillä lapsilla.
ashmeet.a.jolly@utu.fi
Kuntatutkimus, julkinen hallinto ja politiikka, palvelujärjestelmä, laadullinen tutkimus
anni.kyosti@utu.fi
Yksinäisyyden ja ostrakismin kehitykselliset jatkumot eri ympäristöissä

Työpaketti 3:n johtaja
Professori, Jyväskylän yliopistonoona.h.kiuru@jyu.fi



Nuorten terveyspsykologia motivaatiosta ja mindfulness-harjoitusten hyödyntämisestä yksinäisyyden kehityskaariin, taustoihin ja seurauksiin.
marguerite.beattie@helsinki.fi
Nuorten hyvinvointi ja sosiaalinen tuki
mari.s.tunkkari@jyu.fi
Vieraileva tutkija, THL
Maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten kulttuuriin sopeutuminen, yhteenkuuluvuuden tunne ja mielenterveys
rekar.abdulhamed@helsinki.fi
Maahanmuuttajanuorten yksinäisyys, hyvinvointi ja sopeutuminen Suomessa
florencia.sortheix@helsinki.fi
Nuorten sosioemotionaaliset taidot, sosiaalinen yhteenkuuluvuus ja näiden merkitys nuorten kouluhyvinvoinnille
ida.e.huttunen@helsinki.fi

Yksinäisyyden ja ostrakismin vähentäminen ja ehkäisy kouluissa

Professori, Aalto-yliopisto
Koulutuksen taloustiede, yhteiskunnalliset kokeilut
matti.sarvimaki@aalto.fi
Lasten oppiminen, hyvinvointi ja yksinäisyys kouluympäristössä, opettaja-oppilassuhde, vuorovaikutus luokassa
marja-kristiina.lerkkanen@jyu.fi

Opettaja-oppilas-vuorovaikutus ja -suhteet, lasten oppiminen, motivaatio, sosiaaliset taidot ja hyvinvointi
eija.k.pakarinen@jyu.fi
Kaksivuotisen esiopetuskokeilun vaikutukset sekä luokkahuonevuorovaikutuksen yhteydet oppilaiden sosiaalisiin taitoihin sekä yksinäisyyden ja yhteenkuuluvuuden kokemuksiin.
heli.j.muhonen@jyu.fi
Lasten ja nuorten yksinäisyys, ostrakismi ja osallisuus; Osallisuutta vahvistava vuorovaikutus kouluissa; Perheiden moninaiset tilanteet lasten ja nuorten hyvinvoinnin taustalla.
anne-elina.a-e.salo@jyu.fiOsallisuus palveluissa – Lapset integroidun palvelujärjestelmän yhteiskehittäjinä

Toimitusjohtaja, Väestöliitto
Lasten, nuorten ja perheiden palvelut, pitkittäistutkimus, lapsuuden aikaisten olosuhteiden merkitys aikuisuuden hyvinvoinnille
tiina.ristikari@vaestoliitto.fi
Vieraileva professori, Helsingin yliopisto
Lasten hyvinvointi, pitkittäistutkimuksen metodologia, nuorten poliittinen ja kansalaisvaikuttaminen
gary.pollock@helsinki.fi